Saturday, March 29, 2008

Undervisning i bulgarsk i dansk folkeskole


Siden 25. marts 2008 har jeg undervist i bulgarsk for to 7.-klasser på Langsøskolen i Silkeborg. Kurset skal vare i 20 timer, fordelt på 8-10 timer her til foråret og yderligere 10-12 timer til næste skoleår.

Kurset kom i stand, fordi Langsøskolen, hvor min datter Synnøve går, har fået en udvekslingsaftale i stand med en tilsvarende skole i Sofia. Projektet, som er støttet af EU, består i temaundervisning om Bulgarien her i Silkeborg og tilsvarende om Danmark nede i Sofia. Derudover er er sprogundervisning i bulgarsk for danskerne og dansk for bulgarerne. Det hele kulminerer med gensidige besøg, hvor vi starter med bulgarerne her i Danmark i maj 2008, mens planen er, at de to danske klasser skal derned i foråret 2009, når de går i 8. klasse. 

Det er en stor udfordring for mig at arbejde med denne aldersgruppe. Den største forskel fra mine tidligere erfaringer med bulgarskundervisning er, at jeg ikke kan læne mig op ad mine elevers grundige kendskab til et andet fremmedsprog; førhen kunne jeg bare udlevere en lærebog på tysk eller engelsk , og så kunne jeg koncentrere mig om at udvælge det, andre havde tænkt før mig. Nu skal jeg lave det hele selv, fordi alderen 13-14 år kun er den, hvor man bliver god til sit modersmål. Der er dog elementer, der godt nok ikke letter mit arbejde, men befordrer resultatet: Alderen er også en sprogligt og intellektuelt aktiv periode, og børnene går i skole med en naturlig forventning om, at man skal lave lektier for at lære noget.

Sådan er det ikke med mine voksne elever, f. eks. diplomater, der har været uden for uddannelsessystemet i alt for mange år. For dem er et kursus noget med at sidde tilbagelænet i en blød lænestol på et kompetencecenter med udsigt til et hav eller en fjord, lytte til en spændende oplægsholder tilkaldt i dyre domme fra et fjernt land, mødes med sine kollegaer under herligt uformelle omstændigheder, lave nogle gruppearbejder, der aldrig er sværere, end at alle kan være med, gourmet-mad om aftenen tilberedt af en anerkendt kok, afsluttende med rødvin omkring pejsen og godnat i nystrøget sengetøj. Morgenmaden er voluminøs og dækker enhver smag. Undervisningsmaterialer? Nå ja, i bedste fald er de udsendt på forhånd, men ingen har læst dem. Ingen eksamen som afslutning, i bedste fald bare et kursusbevis for deltagelsen.

Det kan næsten kun gå bedre med mine elever på Langsøskolen. Især fordi jeg får så god støtte fra deres engelsk- og dansklærerinde Marianne Thompson.